Internet to dynamicznie rozwijająca się przestrzeń, za którą nieraz jest ciężko nadążyć. Nie jesteśmy w stanie śledzić naszej konkurencji 24/7/365 czy czytać o aktualizacjach algorytmów Google – zwyczajnie mamy na to za mało czasu. Żeby jednak nie zostać z niczym warto jest wykorzystać audyt SEO. Jego wartość jest nieoceniona, a Ci którzy o nim zapominają, często borykają się z problemami nie do rozwiązania.
Audyt – kto go potrzebuje?
Tworząc treści na stronę, staramy się, aby cechowała je wysoka jakość. Jest to oczywiście jeden z najważniejszych czynników rankingowych w oczach Google. Nasza witryna musi być pomostem pomiędzy algorytmami i odbiorcami. Audyt SEO nie rozwiązuje problemów, jednak je określa oraz interpretuje. Warto więc wiedzieć, jakie są nasze mocne i słabsze strony.
Jeśli dopiero zakładasz stronę, audyt pozwoli Ci uniknąć wszelkich błędów na etapie jej pisania, co może okazać się wyjątkowo przydatne w przyszłości. Skupia się on przede wszystkim na aspektach technicznych oraz na pierwszych czynnościach wykonanych w sieci w celu promocji witryny. Jednak nie tylko – może z niego skorzystać każdy, kto posiada już witrynę i planuje ją poprawić.
Warto również przeprowadzić audyt SEO w momencie wprowadzania kluczowych zmian na stronie w celu wyeliminowania kar nałożonych przez wyszukiwarkę, a także po przejęciu strony od innego właściciela.
Check lista audytowa
Raport powstały w wyniku audytu pozwala na ocenę strony pod kątem on-site (w obrębie jej struktury technicznej) i off-site (poza nią). Co więc podlega ocenie i o czym należy pamiętać?
Ocena struktury strony
- tytuł,
- meta tagi,
- nagłówki,
- adresy URL,
- słowa kluczowe,
- multimedia,
- mapa witryny,
- plik robots.txt,
- treść,
- linkowanie wewnętrzne,
- prędkość strony,
- układ strony.
Ocena widoczności strony
- ocena fraz w kontekście intencji wyszukiwania,
- aktualna pozycja rankingowa,
- linkowanie zewnętrzne,
- social media i blogosfera,
- wirtualna wizytówka,
- cache.
Elementy te można sprawdzić za pomocą Arkusza Google, Google Search Console, PageSpeed Insights, Ahrefs, Senuto, Semstorm, YSlow, WebPageTest, Screaming Frog. Są one również przydatne w codziennym analizowaniu zmian i postępów. Warto więc skorzystać z narzędzi darmowych, a płatne wykorzystać w wyjątkowych sytuacjach.
Najczęstsze błędy na stronach, które wykrywa audyt
- zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych,
- błędy w adresie URL,
- błędnie wykorzystane znaczniki,
- nieprawidłowe meta tagi,
- błędne anchory,
- zduplikowana treść,
- niedziałające linki,
- niska prędkość.
Wnioski
Audyt SEO pozwoli Ci wyeliminować wszelkie błędy techniczne i oceni jakość witryny pod kątem UX, co będzie mieć bezpośredni wpływ na Twoją pozycję rankingową. Pozwól sobie zebrać wskazówki, które usprawnią proces optymalizacji i pozycjonowania bez utraty czasu. Konkurencja nie śpi, aktualizacje algorytmów są coraz większe, musisz więc wiedzieć jak sobie z tym poradzić.