Jakie elementy składają się na skuteczny audyt SEO?

Internet to dynamicznie rozwijająca się przestrzeń, za którą nieraz jest ciężko nadążyć. Nie jesteśmy w stanie śledzić naszej konkurencji 24/7/365 czy czytać o aktualizacjach algorytmów Google – zwyczajnie mamy na to za mało czasu. Żeby jednak nie zostać z niczym warto jest wykorzystać audyt SEO. Jego wartość jest nieoceniona, a Ci którzy o nim zapominają, często borykają się z problemami nie do rozwiązania.

Audyt – kto go potrzebuje?

Tworząc treści na stronę, staramy się, aby cechowała je wysoka jakość. Jest to oczywiście jeden z najważniejszych czynników rankingowych w oczach Google. Nasza witryna musi być pomostem pomiędzy algorytmami i odbiorcami. Audyt SEO nie rozwiązuje problemów, jednak je określa oraz interpretuje. Warto więc wiedzieć, jakie są nasze mocne i słabsze strony.

 

Jeśli dopiero zakładasz stronę, audyt pozwoli Ci uniknąć wszelkich błędów na etapie jej pisania, co może okazać się wyjątkowo przydatne w przyszłości. Skupia się on przede wszystkim na aspektach technicznych oraz na pierwszych czynnościach wykonanych w sieci w celu promocji witryny. Jednak nie tylko – może z niego skorzystać każdy, kto posiada już witrynę i planuje ją poprawić. 

 

Warto również przeprowadzić audyt SEO w momencie wprowadzania kluczowych zmian na stronie w celu wyeliminowania kar nałożonych przez wyszukiwarkę, a także po przejęciu strony od innego właściciela.

Check lista audytowa

Raport powstały w wyniku audytu pozwala na ocenę strony pod kątem on-site (w obrębie jej struktury technicznej) i off-site (poza nią). Co więc podlega ocenie i o czym należy pamiętać?

Ocena struktury strony

  • tytuł,
  • meta tagi,
  • nagłówki,
  • adresy URL,
  • słowa kluczowe,
  • multimedia,
  • mapa witryny,
  • plik robots.txt,
  • treść,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • prędkość strony,
  • układ strony.

Ocena widoczności strony

  • ocena fraz w kontekście intencji wyszukiwania,
  • aktualna pozycja rankingowa,
  • linkowanie zewnętrzne,
  • social media i blogosfera,
  • wirtualna wizytówka,
  • cache.

Elementy te można sprawdzić za pomocą Arkusza Google, Google Search Console, PageSpeed Insights, Ahrefs, Senuto, Semstorm, YSlow, WebPageTest, Screaming Frog. Są one również przydatne w codziennym analizowaniu zmian i postępów. Warto więc skorzystać z narzędzi darmowych, a płatne wykorzystać w wyjątkowych sytuacjach. 

Najczęstsze błędy na stronach, które wykrywa audyt

  • zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych,
  • błędy w adresie URL,
  • błędnie wykorzystane znaczniki,
  • nieprawidłowe meta tagi,
  • błędne anchory,
  • zduplikowana treść,
  • niedziałające linki,
  • niska prędkość.

Wnioski

Audyt SEO pozwoli Ci wyeliminować wszelkie błędy techniczne i oceni jakość witryny pod kątem UX, co będzie mieć bezpośredni wpływ na Twoją pozycję rankingową. Pozwól sobie zebrać wskazówki, które usprawnią proces optymalizacji i pozycjonowania bez utraty czasu. Konkurencja nie śpi, aktualizacje algorytmów są coraz większe, musisz więc wiedzieć jak sobie z tym poradzić.